I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, December 10, 2010

Jalan2 Cari Ilmu....


 *Subhanallah,besar btl bangunan JPM ni...ish3x...

Aku teringat satu pepatah arab yg bermaksud:
"Bukanlah seorng pemuda yg hebat yg mngatakn itulah ayahku @ itulah ibuku ttpi seorng pmuda yg hebat adalah yg mngatakn inilah 'Aku'.."
Sungguh menyeronokkan lawatan sambil belajar ke Putrajaya wlupun perancangan last minute.Alhamdulillah,aku puas berjalan2 mngelilingi Putrajaya.Jarang pergi Putrajaya ni,last skli pegi waktu bulan Ramadhan ari tu.
                Pengembaraanku bermula pada pukul 12.15 tngahari,cuaca yg terik x mnghalangku untuk pergi kesana.Bak kata pepatah,hendak seribu daya xnk seribu dalih.Tidak kuhiraukn ape yg akn berlaku,yg penting aku dpt smpai ke destinasi yg hndak dituju.

Petikan drpada buku Alamak Stephen R.Covey (The Seven Habits of Effectively Highly People):
Begin with end in the mind:
The habit of personal leadership. The most effective people shape their own futures. They benefit from beginning with the end in mind in all areas of life. Instead of letting other people or circumstances determine their results, they carefully plan who they want to be, what they want to do, and what they want to have, and then they let their mental plan guide their decisions. This mental plan for their life's purpose expressed in written form is called a mission statement. A person who has a mission statement and uses it to guide decisions will live in harmony with his or her self-determined purpose.  (summary)
Ok,nk tau lbh lanjut beli la buku tu…
Putrajaya ooo Putrajaya!!!!


Tempat pertama yg kusinggahi ialah Masjid Sultan Zainal Abidin @ Masjid Besi..Ingatkn mula2 nk solat situ tp x jadi,skdar melawat je la….Amik berkat masjid je la..Jauh perjalanan,luas pngalaman…Silap2 hari klu jauh perjalanan bnyak la plk dosanya,Nauzubillah….


Setelah selesai melihat keindahan masjid ni,aku pn berangkat menuju ke Masjid Putra yg x kurang hebatnya dgn Masjid Besi tu..Sungguh selesa solat Jumaat kt situ,sejuk je…Waktu solat jumaat tu,imam tu trlupa ayat dh…Ingatkn nk tegur tp jauh sngt,imam tu x ingat & terus je dia rukuk..Mungkin cuak sngt kot sbb PM,TPM n yg swktunya ade solat skli..Huhu….

 *Adakah AUKU mnybbkn mahasiswa lesu????

*Ayuh bangkit whai mahasiswa!!!Bangkit drpd kelesuan anda!!!

Habis je solat rawathib,trs aku kluar dr masjid..Tiba2 trserempak plk dgn Abang Syazwan yg jadi moderator Mahasiswa Lesu:Dilema Minda Tempurung,dpt la berborak kjp…
Smpai je kt depan pintu gerbang masjid,aku tengok rmai btl polis…X phm btl la,huh….

*Kt depan pejabat JPM lagi rmai orng,x tau la ape diorng wat tu....

Dipendekkan cerita,stlh puas aku explore Masjid Putra,aku penat n berehat sktika dlm keadaan blur.Tiba2 rase nk Balai Polis Putrajaya sbb ade orng ckp struktur binaannya cantik & kemas.Ini mnybbkan aku smkin brsemangat nk gi sana.Hmpir 2 jam aku explore Balai Polis tu…
 *Balai Polis yg pelik,nape x wat wrna biru????

*langit mendung menantikan sahabat2....



*aku ada share dlm moto ni....haha






                Setelah solat Asar brjemaah kt surau Balai Polis yg brhawa dingin tu,aku mngbil keputusan untuk balik ke Nilai…Kt sane,ade abang2 belanja air mineral & Milo ais..Moga2 Allah mmbalas amalan baik mereka,harap2 Allah ketemukan lagi aku dgn mereka ni…Amin….
Last skli,Allah s.w.t tlh mngingatkn orng yg beriman dgn ayat-Nya yg brmaksud:
"Adakah kamu ingat kamu akan dibiarkn begitu shja tnpa diuji stlh kamu mngaku kamu tlh beriman" (Surah al-Ankabut)  
Ingatlh bhwa kita akan diuji pda bila2 masa!!!
Mahasiswa pemangkin perubahan….Mahasiswa Power!!!!!        

 *Mahasiswa msti bangkit untuk melenyapkn penipuan...
Renung2kn & selamat beramal...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...